• الإثنين 20 نوفمبر 2017
  • بتوقيت مصر01:50 م
بحث متقدم

طبيب: هذا السبب الحقيقي لانتشار الموت الفجائي للشباب

آخر الأخبار

سكتة قلبية
سكتة قلبية

أحمد عادل شعبان

أخبار متعلقة

الموت الفجائي

وفاة شاب

كشف الدكتور عمر وشاحي أسباب انتشار حالات الوفيات المفاجئة بين الشباب وبخاصة من يبدون بصحة جيدة منهم ، مؤكدًا وجود تفسير طبي لتلك الظاهرة .

وقال في تدوينة عبر حسابه بـ"فيس بوك": "أنا بس عندي تعليق علي موضوع وفاة الشباب الظاهريا أصحاء و عاملين فورمة و عضلات بأزمات قلبية في سن صغيرة و منهم مشاهير كتير في مصر أو بره ..طبعا أنا مش طبيب شرعي ... بس أنا متاكد 90? أن الناس دي ماتت من أحد عقاقير التخسيس اللي بياخدها لعيبه الجيم ... كل سنة في الوقت ده و مع دخول الصيف في حد منهم لازم يموت ... أنا كنت كتبت السنه الفاتت تحذير عن العقار اسمه clenbuterol أو spiropent و ده أصلا دواء ربو ... و في جرعاته العاليه بيكون منشط قوي جدا لعضلة القلب و ده بيساعد علي حرق الدهون بصوره سريعة جدا ... بمجرد تناول جرعات عالية من الدواء بيعمل مفعول الجري و السباحة لمسافات طويله و حضرتك قاعد في بيتكم ... و ده بيعمل التقسيم الرهيب المعروف شعبيا باسم "فورمة الساحل" حسب قوله .

وأضاف: "كل الناس اللي نعرفهم و ماتوا بسكتة قلبية كانوا فورمة و مقسمين و ده غالبا لأنهم بياخدوا العقار ده بجرعات كبيرة .... المصيبة الأكبر أن العقار ده صعب جدا الحصول عليه في شكله الأصلي الهو صناعة ألماني و إيطالي فالموجود منه هو نوع تيلاندي و ده إلي حد ما قريب من الأصلي و نوع صيني مضروب و ده اللي بيسبب معظم حالات الوفاة نظرا لعدم رقابة التركيز علي للمادة الفعالة" .. مضيفًا: "تاني يا جدعان خلي بالكم من العقار ده و بلاش منشط لعضلة القلب عشان ملهاش لازمه نموت عشان فورمة الساحل .. و لو حد مصمم يتناول العقار يبقي يكون الصبح هو تاثيره أقوي طبعا وقت النوم بس لو جاتلك أزمة و أنت نايم الله يرحمك زي ناس كتير فالتناول يكون الصبح بدري بحيث لو حصل أي اعراض أزمه قلبية ممكن الواحد يتصل بمساعدة .. و تاني للناس المصممة تتناول العقار لازم يكون معاك العقار المضاد ليه و هو عقار cordarone 200mg في حالة حدوث زيادة قوية في ضربات القلب محسوس بيها أو لخبطة في الضربات مصاحب لضيق في التنفس يتصح بتناول نص قرص و الاتصال بالإسعاف فورا ... و طبعا لو فات ساعة و لسه مجتش الإسعاف أو الطبيب و لسه ما فيش تحسن ممكن تاخد كمان نص قرص ، و الأحسن في مليون طريقة تانية ممكن الواحد يخس بيها و في أدويه تانيه بتخسس بعيدا عن منشطات القلب الملعونة دي".

واستدرك: "خلي بالكم من نفسكم و أصحابكم و إخواتكم و مش معني إنك تعرف 1000 بيضربوا الأدوية المنشطة و محصلش حاجة يبقي أنت كده في السليم .... مع العلم أن في كتير من المصريين عندهم مشاكل طفيفة في صمامات القلب بسبب إصابات متكرره في اللوزتين و هما صغيرين .... فارحموا أهاليكم و أصحابكم من القهر و بلاش الأدوية دي".

تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

بعد فشل مفاوضات سد النهضة.. ما هى الخطوة التالية لمصر في رأيك؟

  • عصر

    02:39 م
  • فجر

    05:05

  • شروق

    06:31

  • ظهر

    11:45

  • عصر

    14:39

  • مغرب

    16:59

  • عشاء

    18:29

من الى