• الثلاثاء 21 نوفمبر 2017
  • بتوقيت مصر10:11 ص
بحث متقدم
بالصور..

أغرب 10 رسائل لـ«مرسي» في عيد ميلاده

آخر الأخبار

الرئيس الأسبق محمد مرسي
مرسي

محمد أبوالفضل

أخبار متعلقة

السيسي

مرسى

أغرب

ذكري ميلاده

تحل اليوم 20 أغسطس ذكرى ميلاد الرئيس المعزول محمد مرسي، وفتحت قناة الجزيرة عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، باب الرسائل للرئيس المعزول.

وشارك آلاف المتابعين في التعليقات عبر الصفحة، ولم تقتصر المشاركة على المؤيدين له فقط ولكن كان لمعارضي حكم الإخوان حضور كبير وسط التعليقات.

وعلى الرغم من احتواء رسائل كثيرة على دعم له ومؤيدة للجماعة، إلا أن حضور المعارضين له والمؤيدين للرئيس عبدالفتاح السيسي ظهر جليًا في الهجوم عليه وعلى جماعة الإخوان.

من بين آلاف التعليقات، كان هناك عدة رسائل تعد غريبة في طياتها، فلا هي مؤيدة لـ«مرسي» ولا مؤيدة لـ«السيسي» بل إن تفسيرها غامض في بعض الأحيان، وإن كان بعضها أيد مع إلقاء اللوم.

وكان السؤال الذي طرحته «الجزيرة»، هو: مع ذكرى ميلاده .. وجه رسالة للرئيس المصري "المعزول" محمد مرسي في محبسه ؟

كان أول المعلقين أحد السلفيين الذي قال: «اقول لمرسي انه خرج على حاكم مسلم هو مبارك فجاء من يخرج على مرسي من هو شريكه في الخروج السيسي كلكم خوارج دعاة حرية امريكا والبنتاغون من قاعدة لعديد والسيلية والانجرليك يا قطر الديمقراطية».

بينما قال آخر :« للأسف انت الرئيس الغلط لشعب غلط أكبر غلطه في حياتك إنك فكرت تحكم شعب، عمره ماشاف حريه الا في عهدك عشان كده استكتر على نفسه اللي هو فيه بس غصب عنه شعب طول حياته عايش على العبوديه والذل فصعب يتغير من يوم وليلة».

وأضاف ثالث: «لولا عبطكم وهبلكم السياسي وطمعكم فى الحكم مكوناش وصلنا لكده انتوا مفهمتوش اللعبة اللى بتتكون من تلاتة الصياد والشبكة والسمك الصياد بيصبر الشبكة بتتوجه والسمك عايش فى القاع مش دارى بحاجة انتوا وافقتوا انكم تكونوا الشبكة واستخدمكم الصياد ولم السمك وجف البحر ايه قيمة الشبكة بعد ما خلص السمك اكيد هتتقطع وتهلك وده اللى حصل معاكم لانه انتوا دخلتوا اللعبة ووافقتوا انكم تلعبوها».

وقال رابع: «سامحك الله يا دكتور مرسي، حضرتك بسياسة الاصلاح اللي اتبعتها سبب كبير في نكسه الثورة وطبعا مش الغلط عليك لوحدك ،،. باقي القوى الثورية اللي حاربتك من اول يوم يتحملوا جزء كبير جدا لانهم تحالفوا مع من ثرنا عليهم....ربنا يفك اسرك واسر المعتقلين ...سياستك الاصلاحية لا تنفع مع شياطين ليس في قلوبهم اي خير لبلدهم ..والله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا يعلمون».

وعلقت فتاة قائلة :« بحبك جدا يا بابا ، فك الله بالعز أسرك يا من صليت علي الرسول في قلب الولايات المتحدة الأمريكية ، وترضيت علي الصحابة في قلب إيران ، وقلت غزة ليست وحدها في قلب القاهرة ، سيدي الرئيس مازلت تسكن النقطة الأعمق ف القلب أنت ومن معك من الشرفاء حفظكم الله بحفظه وتعهدكم برعايته وفرج عنكم عاجلا غير آجل آمين آمين يارب العالمين».


وقال ناشط آخر :« لم يكن مكانك او منصبك ولكن طمع الإخوان زج بك في مكان غير مكانك.. نصبوا لك الفخ وللأسف وقعت فيه .. كان يكفي عليكم رئيس مجلس الشعب وكنتم انتظرتم لتكتسبوا المزيد من الخبرة لأنكم ليس لديكم خبرة في العمل السياسي سوي المعارضة من أجل المعارضة مع شوية اغتيالات علي تنظيمات سرية وخلافه ولكن الجميع يشهد لكم في نفس الوقت براعة العمل المجتمعي والخدمي ومساعدة الفقراء عن طريق الجمعيات الخيرية استطعتم ان تصلوا من خلالها لقلوب البسطاء من الشعب لكن اضعتم كل هذا بالغباء السياسي الذي قاله فيكم المرحوم الشهيد أنور السادات».

بينما أضاف أحدهم قائلًا :« انت راجل طيب ومحترم وانا احبك في الله...لكن جماعاتك ضيعوك وضيعوا البلد كلها...ولسه فاكرين نفسهم الصحابه...الله يفك كربك وكل مظلوم ...ولو الكلام دا يوصلك وان كنت انت قائد بجد فلازم تعرف ان الاخوان المسلمين قبل مايعلموا الناس الصح والغلط والحلال والحرام هم اولي انهم يتعلموا التربيه والا لا يتكلموا باسم الاسلام».

وقال آخر :« احب اقوله ربنا يسامحك كان ممكن تعمل انتخابات مبكره ولاكان هيبقى فيه رابعه ولا خامسه ولا ناس تموت بس للأسف انت مشيت ورا دماغ الجماعه الفاشله اعترف انك كنت برلمانى ناجح ودكتور جامعى ناجح بس كنت رئيس غير موفق وده بسبب جماعتك الفاشله يلا بقى ربنا يسامحك على اللى عملته فينا انت وجماعتك لاعرفتو تمشوها دين ولا عرفتو تمشوها سياسه .. وربنا يعفو عن الشعب الغلبان والغبى فى نفس الوقت ... الكلام كتير بس مش ناقصه حرقه دم بصراحه».

وواصل متابع آخر :« سيد الرئيس أحترمك وأحبك على المستوى الأنسانى مع أنك لم تفكر فى أعطائى حقى كمواطن مصرى ..مع ذلك أنا غير موافق على الطريقة والشكل الذى تم عزلك بها ولكن أنت وجماعتك من صنعت تلك الطريقة لتعنتك وعدم موافقتك على أجراء أنتخابات رئاسية مبكرة كانت البوابة والملاز لنا جميعا" من بحر الدماء الموجود حاليا" .... الله يسامحك».

بينما قال آخر :« ضحكوا عليك ودخلوك فى لعبة انت ملكش فيها انا كنت حاسس انك راجل طيب وهليهلى بتلبس الجلبية وتروح تصلى الفجر فى الجامع وانت راجع تجيب البقصماط واللبن كان مالك ومال وجع للدماغ دة».


تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

بعد فشل مفاوضات سد النهضة.. ما هى الخطوة التالية لمصر في رأيك؟

  • ظهر

    11:46 ص
  • فجر

    05:05

  • شروق

    06:32

  • ظهر

    11:46

  • عصر

    14:39

  • مغرب

    16:59

  • عشاء

    18:29

من الى