• الثلاثاء 24 أكتوبر 2017
  • بتوقيت مصر04:14 ص
بحث متقدم
بالفيديو..

متضررو حريق معرض بنها: "المسئولين لازم يتحاكموا"

قبلي وبحري

مواطنون
مواطنون

علي اسماعيل

أخبار متعلقة

نظم العشرات من أصحاب الباكيات بالمعرض السوري المحترق بمدينة بنها بمحافظة القليوبية، وقفة احتجاجية أمام مبني ديوان عام المحافظة للمطالبة بحقوقهم المهدرة على حد قولهم بسبب حريق مصدر رزقهم الوحيد وتشريد 700 أسرة وسجنهم بسبب التزامات مالية عليهم.

يقول محمد رمضان، صاحب باكية في المعرض السورى: "منازلنا اتخربت واكل عيشنا ضاع و دلوقتي احنا مرميين في الشارع بعد حريق المعرض و كلنا موقعين علي شيكات وعلينا فلوس وشقي عمرنا ضاع".

ويضيف في حديثه لـ" المصريون": "مفيش حد من المسئولين بيساعدنا ولا حياة لمن تنادي وكلنا أصحاب بيوت وعلينا التزامات مالية، كل اللي طالبينه حد من المسئولين يقابلنا او يحس بينا، أحنا عايزين تعويضات عن الحادث".

وأكد محمد أن لديه باكيتيتن في المعرض لا تقل عن 100 ألف جنيه، مضيفا: "انا اقل واحد في المعرض في ناس اخري عليها 700 و 800 الف جنيه".

ويضيف محمود محمود: "انا ليه باكيته ملابس حريمي، بأكثر من 180 الف جنيه، ولسه دافعين ايجار يوم 30 في الشهر والمؤجرين دافعين حوالي 500 الف جنيه إيجارات وصاحب المعرض عارف ان المعرض عليه قرار إزالة".

وأكد محمود أن الحريق بفعل فاعل وأن خسارة المستأجرين لا تقل عن 20 مليون جنيه، مضيفا: "جئنا عند المحافظة 3 مرات ومفيش حد بيقابلنا، وسكرتير المحافظة قابلنا مرة واحدة وقال لنا "ملكوش حاجة عندنا".

وأوضح أحد المتضررين أن المعرض صادر له قرار إزالة من 2015م ومازال المعرض قائما، متسائلا: "أين رئيس الوحدة المحلية وأين مجلس المدينة وأين المسئولين؟ احنا ذنبا ايه، ثاني يوم بعد جمع الايجار المعرض يتحرق؟ الحريق بفعل فاعل"، مطالبا بالتحقيق مع الجميع في هذه الواقعة و لابد أن يتحاكموا".

وأضاف محمود: "في 120 باكية في المعرض وفيها 700 اسرة تعمل في هذا المعرض، واحنا ليس لنا عمل اخر غير ذلك، وجميعا مؤهلات عليا منا اللي حاصل علي ليسانس حقوق وخدمة اجتماعيه ومفيش أي شغل في البلد نروح فين؟".

وأنهي كلمته قائلا:" احنا بنشتغل وهما مش عايزنا نشتغل، قائلا انتوا عايزنا نبقي مجرمين ولا نعمل ايه، احنا بناكل عيش بالحلال، احنا مطالبين بالتزمات يوميا واذا لم نشتغل هنتحبس، احنا موقعين علي ايصلات امانة ولازم اسددها صاحب الايصالات مش هيستنا علينا".



تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

هل تؤيد استبعاد "كوبر" عن تدريب المنتخب قبل المونديال؟

  • فجر

    04:46 ص
  • فجر

    04:46

  • شروق

    06:09

  • ظهر

    11:44

  • عصر

    14:54

  • مغرب

    17:18

  • عشاء

    18:48

من الى